Η παραπάνω ρύθμιση μέσα απο μια συγκεκριμένων κατευθύνσεων λειτουργία του Δήμου Λέσβου θα μπορούσε κάλλιστα να οδηγήσει στην πραγματοποίηση μελετών ,έργων, εργασιών (π.χ. συλλογή σκουπιδιών) σε επίπεδο Δημοτικής Ενότητας.
Θα μπορούσε να τονώσει την τοπική οικονομία και να απεγκλωβίσει χρήμα απο την ”χοάνη” της Μυτιλήνης ,και να τα οδηγήσει πρός την περιφέρεια και τις τοπικές ανάγκες των χωριών μας.
Έχει μάλιστα ιδιαίτερο ενδιαφέρον η αιτιολογική έκθεση που αναφέρει :
Η ρύθμιση αφορά κάθε είδος εγγραφής δηλαδή πιστώσεις για εκτέλεση έργων, προμηθειών, εργασιών ή μελετών και είναι αναγκαία διότι επιτρέπει την διενέργεια των διαδικασιών ανάθεσης από τις διευθύνσεις τεχνικών υπηρεσιών των δημοτικών ενοτήτων έτσι ώστε να επιτυγχάνονται ταχύτερες διαδικασίες, να αποφεύγονται οι μετακινήσεις προσωπικού για την διεκπεραίωση των διαδικασιών ανάθεσης και να καθίσταται ευχερέστερη η πρόσβαση των προμηθευτών και εργοληπτών κάθε περιοχής στους διαγωνισμούςπου έχουν τοπική αναφορά έτσι ώστε να ενισχύεται η τοπική οικονομία, ιδίως στις σημερινές συνθήκες της οικονομικής κρίσης.
Απ’οτι βλέπεις απο πλευράς κράτους γίνεται μιά κάποια προσπάθεια να βοηθηθούν οι τοπικές κοινωνίες έστω και στον μικρό αυτό βαθμό.
Μένει τώρα στον Δήμο Λέσβου να οργανώσει τις υπηρεσίες του έτσι που να είναι σε θέση να ανταποκριθούν στα παραπάνω.]
– Κατάτμηση πιστώσεων για εκτέλεση έργων, προμηθειών, εργασιών ή μελετών σε διαφορετικές δημοτικές ενότητες
Όμοιες ή ομοειδείς δαπάνες, δύνανται να εγγραφούν σε ξεχωριστές πιστώσεις, κατά Ειδικό Φορέα και ΚΑΕ, στον εγκεκριμένο προϋπολογισμό της Περιφέρειας ή του Δήμου και να εκτελεστούν αυτοτελώς, εφόσον αφορούν σε διαφορετικές περιφερειακές ή δημοτικές ενότητες, αντιστοίχως. (παρ. 14 του άρθρου 6 του Ν.4071/2012). Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, με την ανωτέρω διάταξη της παραγράφου 14 επιτρέπεται η εγγραφή όµοιων ή οµοειδών πιστώσεων σε διαφορετικούς κωδικούς αριθµούς του προϋπολογισµού του Δήμου εφόσον κάθε εγγραφή αναφέρεται σε διαφορετική δημοτική ενότητα. Η ρύθμιση αφορά κάθε είδος εγγραφής δηλαδή πιστώσεις για εκτέλεση έργων, προμηθειών, εργασιών ή μελετών και είναι αναγκαία διότι επιτρέπει την διενέργεια των διαδικασιών ανάθεσης από τις διευθύνσεις τεχνικών υπηρεσιών των δημοτικών ενοτήτων έτσι ώστε να επιτυγχάνονται ταχύτερες διαδικασίες, να αποφεύγονται οι μετακινήσεις προσωπικού για την διεκπεραίωση των διαδικασιών ανάθεσης και να καθίσταται ευχερέστερη η πρόσβαση των προμηθευτών και εργοληπτών κάθε περιοχής στους διαγωνισμούςπου έχουν τοπική αναφορά έτσι ώστε να ενισχύεται η τοπική οικονομία, ιδίως στις σημερινές συνθήκες της οικονομικής κρίσης.
Σημειώνουμε ότι με την παρ 1 του άρθρου 2 του ν. 3852/10 η εδαφική περιφέρεια του κάθε δήμου που συνιστάται με το νόμο 3852/2010 αποτελείται από τις εδαφικές περιφέρειες των συνενούμενων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.). Οι εδαφικές αυτές περιφέρειες αποτελούν τις δημοτικές ενότητες του νέου δήμου και φέρουν το όνομα του πρώην δήμου ή της κοινότητας.
Για παράδειγμα σε δήμο, που συστάθηκε με τη συνένωση τριών ΟΤΑ,για την εργασία της αποκομιδής απορριμμάτων, απαιτούνται για ολόκληρο τον Καλλικρατικό δήμο 90.000€. Μέχρι σήμερα η ανωτέρω υπηρεσία απαιτούσε έναν ενιαίο ανοικτό διαγωνισμό για ολόκληρη την εδαφική περιφέρεια του Δήμου. Μετά τη νομοθετική ρύθμιση της παρ 14 του άρθρου 6 του ν. 4071/2012, μπορεί η ανωτέρω δαπάνη να επιμεριστεί στον προϋπολογισμό του δήμου με εγγραφή των πιστώσεων σε διαφορετικούς κωδικούς αριθμούς του προϋπολογισμού ανάλογα με τις ανάγκες των τριών δημοτικών ενοτήτων, υποθετικά ως εξής: στη δημοτική ενότητα Α ποσό 40.000€ στη δημοτική ενότητα Β 20.000€ και στη δημοτική ενότητα Γ 30.000€. Οι διαδικασίες ανάθεσης για τα ποσά αυτά ακολουθούν αυτοτελώς τα ποσά που έχουν εγγραφεί σε κάθε δημοτική ενότητα, δηλαδή επιτρέπεται η κατάτμηση ανά δημοτική ενότητα για εκτέλεση έργων, προμηθειών, εργασιών ή μελετών. Συνεπώς στο παράδειγμά μας στις ενότητες Ακαι Γ μπορεί να ακολουθηθεί η διαδικασία του πρόχειρου διαγωνισμού για κάθε μία ενότητα (δηλαδή δύο πρόχειροι διαγωνισμοί) και στην ενότητα Β να γίνει απ’ ευθείας ανάθεση.
Υπενθυμίζουμε ότι μέχρι τη δημοσίευση του ν. 4071/2012 επιτρεπόταν η κατάτμηση μόνο των δημοτικών έργων και η σύνταξη των αντίστοιχων μελετών, με αναγραφή στον προϋπολογισμό του Δήμου κατατμημένων πιστώσεων για την εκτέλεση αυτών, ανά δημοτικό ή τοπικό διαμέρισμα (και όχι μόνο ανά δημοτική ενότητα). (παρ 1 του άρθρου 12 του ΠΔ 171/87, όπως ισχύει). Εξυπακούεται ότι η ειδικότερη αυτή διάταξη για τα τεχνικά έργα συνεχίζει να ισχύει.