Πιάνοντας στα χέρια μου το αναγνωστικό “Η ΧΑΡΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ” του 1934, παρατηρώ το χοντρό εξώφυλλό του σε αντίθεση με το λεπτό μεγάλο εξώφυλλο του αναγνωστικού “Ταξίδι στον κόσμο της γλώσσας” έκδοσης του 2012. Τα φύλλα του είναι χοντρά και σκληρά στην υφή και πιο σκούρου χρώματος. Του νέου, είναι λεπτά γεμάτα χρώματα φύλλα! Η συγγραφέας του παλαιού αναγνωστικού ονομάζεται Μυρσίνη-Κλεάνθους Παπαδημητρίου ενώ η συγγραφική ομάδα του νέου βιβλίου αποτελείται από τη Ζωή Γαβριηλίδου, τη Μαρία Σφυρόερα και τη Λουκία Μπεζέ.
Το αναγνωστικό του 1934 είναι γραμμένο στην απλή καθαρεύουσα, με τα στίγματα της εποχής, με λόγιους τύπους, αυξήσεις στα ρήματα και λέξεις λαικές της δημοτικής γλώσσας. Όμως το νεότερο είναι γραμμένο στα νέα ελληνικά, στο μονοτονικό σύστημα. Και στα δύο, η σύνταξη είναι απλή και οι προτάσεις σύντομες και περιεκτικές. Από την αρχή, τα βιβλία αναπτύσουν κειμενα οικεία, για τις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Στο παλαιό, τα κείμενα μιλούν για την πατρίδα, για τον κυριακάτικο εκκλησιασμό, τις θρησκευτικές εορτές, τα ελληνικά ήθη και έθιμα, τις εποχές του χρόνου, τα ζώα και γενικά, την τότε ζωή! Επίσης μαθαίνουν να συμπεριφέρονται σαν πραγματικά ελληνόπουλα από μικρές ιστορίες που τελιώνουν με ένα μύνημα, ζωής ή αγάπης! Αλλά στο νέο δεν ισχύουν όλα αυτά, γιατί τώρα τα παιδιά μαθαίνουν άλλα πράγματα. Όπως για το διαδύκτιο, τα τηλέφωνα, τα αυτοκίνητα αλλά και πως να συμπεριφέρονται στους μεγάλους. Βέβαια μαθαίνουν κι αυτά για τα ήθη και έθιμα της πατρίδας, αλλά και πράγματα από τον υπόλλοιπο κόσμο!
Στο παλαιό αναγνωστικό ανακαλύπτουμε λέξεις και “εικόνες” που “ξεπηδούν” μέσα από υπέροχα ποιήματα και δημοτικά τραγούδια, ποιήματα του Γεώργιου Δροσίνη, του Ιωάννη Πολέμη και του Άγγελου Βλάχου ή γνωστών συγγραφέων της παιδικής λογοτεχνίας, όπως ο Ζαχαρίας Παπαντωνίου και ο Στέλιος Σπεράντσας. Αλλά και στο νέο, υπάρχουν ποιήματα παλιών ποιητών και συγγραφέων, όμως δεν λείπουν κείμενα νέων συγγραφέων και δημοτικά τραγούδια.
Μια σημαντική διαφορά είναι επίσης, ότι στο παλαιό δεν υπάρχουν ασκήσεις γραμματικής σε αντίθεση με το νέο στο οποίο έχουν αφιερώσει άλλο ένα βιβλίο μόνο για ασκήσεις για βοήθεια στην ορθογραφία αλλά και στην ανάγνωση.
Πιο πολύ πιστεύω ότι μου αρέσει το νεότερο αναγνωστικό γιατί είναι γεμάτο χρώμα, που λατρεύω, με ασκήσεις, για πιο εύκολο μάθημα και έχει ήρωες που μαζί με τα παιδιά ανακαλύπτουν τον κόσμο της γλώσσας!
Αθηνά Καλατζή
Α΄Γυμνασίου