Βρισκόμαστε στα 1890. Επί Τουρκοκρατίας, 22 χρόνια πριν από την απελευθέρωση του νησιού μας. Γνωρίζουμε ότι ύστερα απ’ την τροποποίηση του τουρκικού συντάγματος οι Έλληνες στην Οθωμανική επικράτεια κατάφεραν να αναπτυχθούν οικονομικά. Παράλληλα αναπτύχθηκαν και τα ελληνικά σχολεία.
Στην στενή και απομακρυσμένη περιοχή μας ποιο ήταν το επίπεδο της μόρφωσης των νέων;
Σε δυο αναρτήσεις μας για την εκπαίδευση στο χωριό μας και στον Πολιχνίτο στη σελίδα μας είχαμε παραθέσει πολλές σχετικές πληροφορίες. Το ερώτημα που θα δούμε σήμερα, από μια οπτική γωνία, είναι ποια ήταν τα ενδιαφέροντα των μαθητών που φοιτούσαν στα σχολεία την εποχή εκείνη.
Αφορμή το χειρόγραφο σημειωματάριο του Πολιχνιάτη μαθητή Μιλτιάδου Σάκκου που ξαναήρθε στα χέρια μας από την Μαρία Κατσιγίνη Καραΐσκου μαζί με αρκετές φωτογραφίες (κάποιες δημοσιεύτηκαν (ή θα δημοσιευτούν) στη σελίδα μας και κάποιες στάλθηκαν στον Γιώργο Μαργαρίτη για απευθείας εμπλουτισμό του αρχείου που δημιουργεί).
Το σημειωματάριο αυτό φωτοτυπήσαμε με καλύτερη τεχνολογία που μας βοήθησε να δούμε καλύτερα τα περιεχόμενά του.
Πρόκειται για ένα σημειωματάριο μαθητή της Γ’ Ελληνικού σχολείου δηλαδή 14-15 περίπου ετών.
Τα περιεχόμενά του:
Α. Αποσπάσματα εκ του Λάνδερερ ( Ο Ξαβέριος Λάνδερερ 1809-1885 υπήρξε ο πρώτος καθηγητής Χημείας στην Ελλάδα)
Βκαι Γ. Αποσπάσματα εκ του ημερολογίου της εφημερίδας των κυριών 1891, 1893 (την εφημερίδα εξέδιδε η Καλλιρρόη Σιγανού-Παρρέν, πρώτη δημοσιογράφος και φεμινίστρια στην Ελλάδα)
Δ. Αποσπάσματα εκ του αστρολογικού ημερολογίου του δίσεκτου έτους 1892
Ε. Διάφορα άσματα
ΣΤ. Άσματα του ναύτου
Ζ. Έτερα άσματα (τα άσματα σε αρκετές περιπτώσεις δίνονται στη βυζαντινή μουσική κλίμακα)
Η. Πως στολίζεται τράπεζα γεύματος
Παραδείγματα από τα περιεχόμενα
Από το Α. Μεταβολή της ασβέστου εις γύψον
Περίχρισμα των τοιχών δια γύψου αποκατασταίνει αυτούς διαρκέστερους και λευκότερους των δια μόνον ασβέστου επαλειφθέντων. Προς τούτον τον σκοπόν επενοήθει η επάλειψις των τοιχών μετά λίαν κεκραμένου θειικού οξέος…
Από το Β. Κατά των οφθαλμικών παθήσεων
Προλαμβάνει τις τας σπουδαιοτάτας των οφθαλμικών ασθενειών, νίπτων ανά πάσαν πρωίαν τους οφθαλμούς δια θερμοτάτου ύδατος. Το θερμόν ύδωρ έχει την ιδιότητα να αφαιρή την φλόγωσιν των οφθαλμών και να αναζοωγονεί τας βλεφαρίδας. Το ψυχρόν ύδωρ επιδρά εκ διαμέτρου αντιθέτως αποβαίνον επιβλαβέστατον…
Από το Γ. Αρνί παραγεμιστό
….
Αυτά ήταν τα ενδιαφέροντα ενός δεκαπεντάχρονου του 19ου αιώνα!