Ο Κώστας Βερβάτης του Πλάτωνος πρόσφερε στον μουσικό κουμπαρά της Βιβλιοθήκης το ποσό των 20€ στη μνήμη του αδελφού του Γιώργου.
Η Βιβλιοθήκη ευχαριστεί
Δέκα ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις θα υλοποιηθούν τους δυο μήνες του καλοκαιριού, στον Πολιχνίτο και στη Σκάλα Πολιχνίτου, από τους φορείς του χωριού.
Μια ακόμα αξιοσημείωτη δράση είναι το στήσιμο -από τον Σύλλογο της Νυφίδας- μιας ελεύθερης δανειστικής Βιβλιοθήκης στην παραλία για να ‘χουν συντροφιά οι λουόμενοι.
Ανεβαίνει η περιοχή μας!


Από τον Παναγιώτη Παρασκευαΐδη
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς : 1. Τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, κ. Βασίλη Κικίλια
2. Τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Κωστή Χατζηδάκη
3. Τον Υπουργό Εσωτερικών, κ. Θεόδωρο Λιβάνιο
4. Την Υπουργό Πολιτισμού, κ. Λίνα Μενδώνη
Θέμα: Κυβερνητική εγκατάλειψη και εμπαιγμός των σεισμόπληκτων κατοίκων της Λέσβου, από τον καταστροφικό σεισμό το 2017
Κύριοι Υπουργοί,
Τον Ιούνιο του 2017, η Λέσβος επλήγη από ένα καταστροφικό σεισμό, ο οποίος ισοπέδωσε, κυριολεκτικά, τον Οικισμό της Τ.Κ. Βρίσας, αλλά προξένησε σημαντικές ζημιές στην ευρύτερη περιοχή των Τ.Κ. Σταυρού, Βασιλικών, Λισβορίου, Πολιχνίτου καθώς και στην Δ.Ε. Πλωμαρίου και στις Δ.Κ. Πλωμαρίου, Τ.Κ. Ακρασίου, Τ.Κ. Νεοχωρίου, Τ.Κ. Αμπελικών, Τ.Κ. Μεγαλοχωρίου, Τ.Κ. Πλαγιάς, Τ.Κ. Τρύγωνα, Τ.Κ. Παλαιοχωρίου.
Μετά την επιτόπια καταγραφή των ζημιών από την Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (ΔΑΕΦΚ) του Υπουργείου, τότε, Μεταφορών, στην οποία υπαγόταν η ΔΑΕΦΚ, εκπονήθηκε Σχέδιο Σεισμικής Ανασυγκρότησης της περιοχής, ορίστηκε Συντονιστής, με έδρα την Μυτιλήνη, και καθορίστηκαν με Υπουργικές Αποφάσεις, οι όροι αποζημίωσης για την Αποκατάσταση όλων των κατεδαφιστέων (κόκκινων) και επισκευάσιμων (κίτρινων) κτιρίων.
Θεσπίστηκε, αποζημίωση κατεδάφισης, των κόκκινων κτιρίων και αποκομιδής των ερειπίων.
Το κόστος αποκατάστασης, προσδιορίστηκε σε 1200 ευρώ/τ.μ. για τα κόκκινα κτίρια, με κάλυψη το 80% από την κρατική αρωγή, υπό μορφή επιχορήγησης καταβλητέας σε 3 δόσεις (30% – 30% – 40%) και κάλυψη του 20% με άτοκο δανεισμό από τις τράπεζες, μέτρο που δεν υλοποιήθηκε, δυστυχώς, έως σήμερα.
Για τα κίτρινα κτίρια, το κόστος προσδιορίστηκε στα 500 ευρώ και αναπροσαρμόστηκε με 20% τον Σεπτέμβριο του 2023, για την κάλυψη της τεράστιας αύξησης του κόστους των οικοδομικών υλικών και η κρατική αρωγή θα καταβαλλόταν σε δυο (2) δόσεις.
Έτσι, ξεκίνησε το πρόγραμμα, αφού εξασφαλίστηκαν οι πόροι, της κρατικής αρωγής.
Σήμερα, επτά χρόνια μετά, οι πολύπαθοι, κάτοικοι της Βρίσας, και όχι μόνο, βιώνουν την στασιμότητα, την αδιαφορία και την εγκατάλειψη της Πολιτείας, ευρισκόμενοι σε απελπιστική κατάσταση και αδυνατώντας να αποκαταστήσουν τις κατεστραμμένες κατοικίες και επιχειρήσεις τους.
Στον Οικισμό, δεν λειτουργεί επαγγελματική δραστηριότητα, ούτε καφενείο, ως χώρος κοινωνικής συνάντησης, των λίγων κατοίκων του.
Επειδή, η δήλωση του Πρωθυπουργού “Δεν θα σας εγκαταλείψουμε” που έκανε, όταν επισκέφθηκε την σεισμόπληκτη περιοχή, το 2017, μετά τον καταστροφικό σεισμό, ως αρχηγός τότε, της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, δεν έχει υλοποιηθεί μετά την πεντάχρονη διακυβέρνησή της χώρας από τη ΝΔ και ο Οικισμός της Βρίσας παραμένει σε πολύ δύσκολη κατάσταση.
Επειδή, οι κάτοικοι της Τ.Κ. Βρίσας, μετά τον σεισμό δέχθηκαν και 2ο ισχυρό πλήγμα, με την μεγάλη πυρκαγιά το καλοκαίρι του 2022, που κατέκαψε μεγάλο τμήμα φυτικού κεφαλαίου (60.000 ελαιόδενδρα) καθώς και αγροτικές υποδομές, που επίσης αναμένουν τις αποζημιώσεις τους, έως σήμερα.
Επειδή, το Σχέδιο Ανασυγκρότησης της Σεισμόπληκτης περιοχής, έχει ήδη εκτροχιαστεί και ο οικισμός της Τ.Κ. Βρισας κινδυνεύει με “ερημοποίηση παρά τη σθεναρή αντίσταση των 197 κατοίκων της να παραμένουν εκεί”.
Επειδή, το κόστος αποκατάστασης των οικοδομών έχει εκτοξευθεί στα ύψη και σε συνδυασμό, αφ’ ενός μεν με τις καθυστερήσεις πληρωμών, αφετέρου δε, με τη ΜΗ χορήγηση των άτοκων δανείων, στο 20% του κόστους, σύμφωνα με το Αρχικό Σχέδιο, καθιστά πολύ δύσκολη, έως αδύνατη την ολική αποκατάσταση των πληγέντων κατοικιών.
Επειδή, οι Εμπορικές Τράπεζες, ουδέποτε χορήγησαν τα άτοκα δάνεια, για την κάλυψη του 20% του κόστους ανακατασκευής, παρά την πρόβλεψη του Σχεδίου Ανασυγκρότησης, της Σεισμόπληκτης περιοχής της Λέσβου.
Επειδή, οι Μηχανικοί της ΔΑΕΦΚ είναι άφαντοι από την Λέσβο και την 1-7-2024 με ΕΞΩΔΙΚΗ ΔΗΛΩΣΗ τους, προς τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, κ. Βασίλη Κικίλια, γνωστοποίησαν την στάση εργασίας και την έντονη διαμαρτυρία τους για μη καταβολή των εξόδων, εκτός έδρας μετακινήσεων, που κατέβαλαν οι ίδιοι από τον Οκτώβριο του 2023!!! αναδεικνύοντας ακόμα και την έλλειψη πρόβλεψης και πιστώσεων για δαπάνες οδοιπορικών τους !!! και περιμένουν οι δύστυχοι, σεισμόπληκτοι, συμπατριώτες μας, όπως και της Σάμου, την έλευσή τους, για να πιστοποιήσουν τις εργασίες ολοκλήρωσης των οικοδομών τους, που έκαναν με δικά τους έξοδα και να πληρωθούν την 3η δόση.
Επειδή, επίσης, άφαντος είναι και ο νέος Συντονιστής του Σχεδίου Σεισμικής Ανασυγκρότησης, κ. Κυπραίος Θεόδωρος, μόνιμος κάτοικος Αθηνών, που η Κυβέρνηση της ΝΔ, τοποθέτησε, μετά την ανάληψη των Κυβερνητικών της καθηκόντων, θεωρώντας μείζονα πολιτική προτεραιότητα, την αντικατάσταση του έως τότε, επιτυχημένου Συντονιστή, κ. Βασίλειου Τεντόμα, Πολιτικού Μηχανικού, μονίμου κατοίκου Λέσβου.
Επειδή, το Γραφείο του Συντονιστή στη Μυτιλήνη, δεν υφίσταται πλέον.
Επειδή, όσοι προσέφυγαν σε ιδιωτικό έντοκο δανεισμό από τις Εμπορικές Τράπεζες για την αποκατάσταση των κατοικιών τους, εξαιτίας των αδικαιολόγητων καθυστερήσεων πληρωμών της Πολιτείας, αδυνατούν να καταβάλουν τις έντοκες δόσεις τους, χρεώνονται τόκους υπερημερίας και κινδυνεύουν με κατάσχεση και πλειστηριασμό των αποκατασταθέντων κατοικιών τους!!!
Επειδή, αδυνατούν πλέον οι πληγέντες, να επωμιστούν το κόστος της Αναθεώρησης των οικοδομικών αδειών (κόκκινων και κίτρινων κτιρίων) που έληξαν και λήγουν εντός του 2024 και ο οικισμός της ΤΚ Βρίσας κινδυνεύει με ερημοποίηση.
Επειδή, δυστυχώς, επτά (7) χρόνια μετά τον σεισμό, ο Οικισμός, παραμένει ακόμη σε κηρυγμένη κατάσταση εκτάκτου ανάγκης και επικινδυνότητας.
Επειδή, η πίκρα, η απογοήτευση και η αγανάκτηση των κατοίκων, ξεχειλίζει στην ψυχή τους και υπερβαίνει της υπομονής τους, πλήττοντας το αίσθημα Κοινωνικής Δικαιοσύνης, το κύρος της Κυβέρνησης αλλά και της ίδιας της Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας συνολικά, οδηγώντας τους σε αποχή, από τις εκλογές ή στα “Άκρα” του πολιτικού φάσματος.
Επειδή, στο Βορειοανατολικό και όχι μόνο, Αιγαίο, όλες οι Κυβερνήσεις έχουν εθνική υποχρέωση για πολιτικές συγκράτησης του πληθυσμού και Ανάπτυξης των νησιών, απέναντι στον Τουρκικό Αναθεωρητισμό και Επεκτατισμό, που πλέον παίρνει νέα αναβαθμισμένη μορφή με το τουρκικό δόγμα της Γαλάζιας Πατρίδας, που από φέτος θα διδάσκεται και στα σχολεία της Τουρκίας, στοχεύοντας στην διχοτόμηση του Αιγαίου.
Κατόπιν, όλων των προαναφερθέντων, οι κκ Υπουργοί
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ
Προτίθενται να αναλάβουν άμεσα πρωτοβουλίες και μέτρα υλοποίησης, για όλα τα παρακάτω;
Ο Ερωτών Βουλευτής
ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΪΔΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Αναγνώστης της σελίδας μας ενημέρωσε ότι είδε για μια ακόμα φορά τον Κώστα Ιωαν. Κωστάκη να μαζεύει σκουπίδια από τις άκρες του δρόμου Βρίσα – Βατερά.
Είναι η δεύτερη φορά που φτάνει στη σελίδα μας (από διαφορετικά άτομα) πληροφορία για εθελοντική προσφορά του Κώστα στο κοινωνικό σύνολο.
Αξίζει τον κόπο η δημοσιοποίηση τέτοιων πρωτοβουλιών!
Πριν μερικά χρόνια, τέτοια εποχή, περίμεναν να αλωνιστούν τα σπαρτά, να βγεί φρέσκο σιτάρι, να το πάνε στον τελευταίο αλευρόμυλο του χωριού, του Καβουρή, για να πάρουν την κουρκούτη και να φτιάξουν τον τραχανό, μοναδική λιχουδιά φρέσκος και εξαιρετικό σνάκ ως ξηρός, πέρα απ’ την εκλεκτή σούπα που προσφέρει.
Τώρα μάθαμε ότι ήδη έχει μπει σε δουλειά το καζάνι και οι “κοντινοί” σ’ αυτό τον έχουν απολαύσει.
Με την ευκαιρία παραθέτουμε την φωτογραφία της δασκάλας Μυρσίνης Νικέλλη.

Το ζυμάρι του τραχανά πρέπει να ανοιχτεί σε “χάχλες” και γι αυτό χρειάζονται συνεργατικά και επιδέξεια χέρια. Χρειάζεται όμως και μέρος απρόσβλητο από τις γάτες.
Έτσι πριν λίγες δεκαετίες πάνω στο δώμα του -πάλαι ποτέ- μαγαζιού του Κ. Πετρά, βγαίνοντας από το παράθυρο της Αφροδίτης Σαμίου έσπευσαν να βοηθήσουν την Ειρήνη Νικέλλη (Χατζηδημητρακέλλη), της οποίας ήταν ο τραχανός, οι γειτόνισσες ή συγγενείς Αφροδίτη Σαμίου, Ελένη Κρουσταλλιού, Μαρία Βάσσου και Ελένη Πονηρού.
Η παρουσία της κόρης της Μυρσίνης (μέσα απ’ το παράθυρο) δεν προδίδει …διάθεση για δουλειά.
Σημείωση: Το χωριό φαίνεται έρημο γιατί η “χαχλοποίηση” γίνονταν χαράματα!
Έχοντας παρακολουθήσει από κοντά την όλη προσπάθεια της εφηβικής θεατρικής ομάδας της Βιβλιοθήκης, από τότε που κατατέθηκε η ιδέα της δημιουργίας και φέτος εφηβικής ομάδας ως την τελική παράσταση, θέλω να συγχαρώ προσωπικά και δημόσια τη Κατερίνα για την προσπάθεια που κατέβαλε και το ρίσκο που ανέλαβε.
Είναι πολύ διαφορετικό να υπάρχουν σε μια τοπική κοινωνία 100 παιδιά (αγόρια-κορίτσια), να ενδιαφέρονται για το θέατρο τα 50 και να επιλέξεις τα 10 για να προετοιμάσεις μια παράσταση, από το να υπάρχουν όλα κι όλα 15 παιδιά, να ενδιαφέρονται ένθερμα για το θέατρο 5-6, να προσπαθήσεις να πείσεις ακόμα μερικά να ασχοληθούν και να βρεις ένα έργο που να ταιριάζει στο φύλλο τους, στην ηλικία τους, στα ενδιαφέροντά τους και να έχουν ρόλο όλα!
Και επειδή αυτό στην περίπτωσή μας δεν ήταν εφικτό, η Κατερίνα ανέλαβε το ρίσκο να γράψει η ίδια τους διαλόγους ενός θεατρικού έργου, έχοντας ως στόχο όχι να πετύχει ένα λογοτεχνικό ή θεατρικό επίτευγμα αλλά απλά να ικανοποιήσει τις παραμέτρους της παραπάνω παραγράφου.
Στην πορεία της προσπάθειας ενθουσιάστηκε, πέρασε ευχάριστες ώρες με την εφηβική παρέα της, αγχώθηκε, στεναχωρήθηκε, απογοητεύτηκε αλλά πάντα με την ελπίδα ότι τα παιδιά που γνώρισε και συνεργάστηκε τόσους μήνες τελικά δεν θα πρόδιδαν την κοινή τους προσπάθεια και πορεία και θα την αντάμοιβαν για όλα αυτά με την τελική τους παρουσία.
Πράγμα που έγινε και έσβησε -πιστεύω- όλα τα αρνητικά αφήνοντας να φωλιάσει μέσα της μόνο η ικανοποίηση του: το τόλμησα και τα κατάφερα!
Σε μια χωροχρονική συγκυρία που το εύκολο πικρό σχόλιο πλεονάζει, η δημιουργική προσπάθεια και συμβολή στο καλό της τοπικής κοινωνίας οφείλει να προβάλλεται.
Πραγματοποιήθηκε χτες με επιτυχία η θεατρική παράσταση της εφηβικής ομάδας της Βιβλιοθήκης με το έργο της Κατερίνας Γεωργή “χάσμα γενεών και ανθρώπων” σε σκηνοθεσία της ίδιας.
Διακόσια περίπου άτομα χειροκρότησαν ζεστά τα παιδιά και την “δασκάλα” τους, ανταμείβοντας τα για την πολύμηνη προπάθεια τους.
Τα παιδιά που πήραν μέρος είναι:
Δημήτρης Τσεκρέζη, Μιχαέλλα Αποστολή , Γιάννης Μέρμηγκας, Χριστίνα Μέρμηγκα, Σπυριδούλα Μπατζάκη, Ελένη Νταούτι, Κλέα Νταουνταχ, Μαρία Καραΐσκου, Χριστίνα Προκοπίου, Χριστίνα Παππά
Η Βιβλιοθήκη συγχαίρει τη θεατρική ομάδα και εύχεται η εμπειρία τους αυτή να αποτελεί γλυκειά ανάμνηση στα δύσκολα χρόνια της ζωής που τα περιμένουν. Επίσης ευχαριστεί την Κατερίνα και την συγχαίρει που κατάφερε να φέρει σε πέρας το πολύ δύσκολο έργο που ανέλαβε.
Η Βιβλιοθήκη ευχαριστεί επίσης τα αδέλφια Ελένη και Παναγιώτη Κόπανο για την υποστήριξη της παράστασης, η πρώτη απ’ τη θέση του υποβολέα και ο δεύτερος για τη διαχείρηση των ηχητικών της παράτασης. Ευχαριστίες και προς τους “μόνιμους τεχνικούς” του ήχου, Γιάννη Μυρμίγκο, και του φωτισμού, Ανέστη Νικέλλη. Τα σκηνικά ήταν -όπως πάντα- της Ταΐσιας Μάσλοβα-Αναγνώστου.
Τέλος η Βιβλιοθήκη ευχαριστεί:
την Διευθύντρια του σχολείου μας Μυρσίνη Νικέλλη για την μοναδική εξυπηρέτηση στην χρήση του χώρου του σχολείου, την άδεια της οποίας μας έδωσε η σχολική Επιτροπή του Δήμου.
τον Θεολόγο Μπατζάκη για το στήσιμο της σκηνής
τον Ανδροκλή Τσέλεκα για την βιντεοσκόπηση της παράστασης
τον Γιώργο Θ. Καπτανή για την παραχώρηση ενός τραπεζιού και τεσσάρων καθισμάτων
την Ελένη Φιλίππου για την παραχώρηση ενός καναπέ
Τον Γιώργο Τσάτσο και τον Μπάμπη Πατσατζή για τη βοήθειά τους στην μεταφορά των καθισμάτων και τους πολλούς που συγκέντρωσαν τα καθίσματα μετά το τέλος της παράστασης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η όλη παράσταση δόθηκε με βάση εξοπλισμό (από τη σκηνή μέχρι τον ήχο και τον φωτισμό) που ανήκει εξ ολοκλήρου στην Βιβλιοθήκη του χωριού μας, δηλαδή στην τοπική μας κοινωνία.








Πριν δυόμισι περίπου μήνες το Δημοτικό σχολείο Βρίσας δέχτηκε μια σημαντική προσφορά, όπως αναφέρεται στην πινακίδα, που δημοσιεύτηκε τότε συνοδεύοντας το ευχαριστήριο κείμενο του σχολείου (όπως δημοσιεύτηκε στη σελίδα μας) προς τους δωρητές.
Αιωρούνταν η απορία πως οι ξένοι φορείς, που αναφέρονται στην πινακίδα, “ανακάλυψαν” το χωριό μας και τα προβλήματά του.
Η μετριοφροσύνη του Δημήτρη Ι. Κώσση και της Ρωσίδας συζύγου του Ελένης δεν επέτρεψε να διαρρεύσει η είδηση, ότι η Ελένη υπήρξε η μεσίτρια προς τους συμπατριώτες της. Τώρα, που τυχαία το σχολείο πληροφορήθηκε το παραπάνω γεγονός της μεσιτείας, αισθάνεται την ανάγκη να ευχαριστήσει τον Δημήτρη και την Ελένη, για το γεγονός ότι νοιάστηκαν για το σχολείο μας και το βοήθησαν με τον τρόπο τους
