Πως είναι δυνατόν να αναπτυχθούν τουριστικά τα Βατερά

Την ιδέα μας την έδωσε στο καφενείο ο Αριστείδης σε συζήτηση σχετικά με την κίνηση στα Βατερά. Μας έδωσε μάλιστα και ένα παράδειγμα ερωτήματος στην τεχνητή νοημοσύνη. Επαναλάβαμε, πιο πολύ από περιέργεια, το ερώτημα στο ChatGPT:

Πως μπορεί να αναπτυχθούν τουριστικά τα Βατερά Λέσβου

Η απάντηση της τεχνητής νοημοσύνης είναι ενδιαφέρουσα. Όχι για να εφαρμοσθεί σήμερα ή αύριο, αλλά για να δώσει ιδέες, να τεθούν στόχοι και να γίνουν προσπάθειες. Ούτε είναι κάτι το πρωτοφανές διότι οι πιο πολλές από τις ιδέες που προτείνει έχουν προταθεί και από άλλους. Απλά εδώ έχουμε μια ολοκληρωμένη και συνεκτική πρόταση. Διότι στα Βατερά γίνεται απλά διαχείριση μιας κατάστασης χωρίς κανέναν σχεδιασμό για περαιτέρω ανάπτυξη.

Η απάντηση:

Τα Βατερά έχουν ήδη ένα πολύ ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα: διαθέτουν τη μεγαλύτερη αμμώδη παραλία της Λέσβου (περίπου 8 χλμ.), βραβευμένη πολλές φορές με Γαλάζια Σημαία, καθώς και σημαντικό φυσικό περιβάλλον με υγροβιότοπο και πλούσια ορνιθοπανίδα.

Για να αναπτυχθούν τουριστικά τα Βατερά με βιώσιμο τρόπο, θα μπορούσαν να ακολουθηθούν οι εξής άξονες:

1. Επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου

Σήμερα η περιοχή βασίζεται κυρίως στον θερινό τουρισμό. Θα μπορούσαν να αναπτυχθούν:

  • Πεζοπορικές και ποδηλατικές διαδρομές.
  • Προγράμματα παρατήρησης πουλιών στον υγροβιότοπο.
  • Γαστρονομικός τουρισμός με τοπικά προϊόντα (ελαιόλαδο, ούζο, τυριά, μέλι).
  • Πακέτα για άνοιξη και φθινόπωρο, όταν οι κλιματολογικές συνθήκες παραμένουν ιδιαίτερα ευνοϊκές.

2. Ανάπτυξη αγροτουρισμού

Η ενδοχώρα των Βατερών και η περιοχή της Βρίσας μπορούν να συνδεθούν με:

  • Επισκέψιμα ελαιοτριβεία.
  • Παραδοσιακά αγροκτήματα.
  • Μαθήματα τοπικής κουζίνας.
  • Συμμετοχή επισκεπτών σε αγροτικές δραστηριότητες.

Έτσι ο επισκέπτης αποκτά εμπειρία και όχι απλώς διαμονή σε μια παραλία.

3. Δημιουργία ισχυρού brand

Τα Βατερά θα μπορούσαν να προωθηθούν ως:
«Η μεγάλη ήρεμη παραλία του Αιγαίου»
ή
«Ο αυθεντικός παραθαλάσσιος προορισμός της Λέσβου»

Η αγορά σήμερα αναζητά αυθεντικές και λιγότερο κορεσμένες περιοχές, όχι μόνο μαζικό τουρισμό.

4. Αναβάθμιση υποδομών

Απαιτούνται:

  • Καλύτερη οδική σύνδεση με το αεροδρόμιο και τη Μυτιλήνη.
  • Σύγχρονο παραλιακό μέτωπο με ποδηλατόδρομο και πεζόδρομο.
  • Ψηφιακές υποδομές (γρήγορο ίντερνετ, έξυπνη σήμανση).
  • Προσβασιμότητα για ΑμεΑ.

5. Θαλάσσιος και αθλητικός τουρισμός

Η μεγάλη ακτογραμμή προσφέρεται για:

  • Ιστιοπλοΐα.
  • Kayak και SUP.
  • Τουρνουά beach volley.
  • Κολυμβητικούς και δρομικούς αγώνες.
  • Μικρά φεστιβάλ αθλητικού τουρισμού εκτός υψηλής σεζόν.

6. Πολιτιστικός τουρισμός

Η σύνδεση με:

  • τη Βρίσα,
  • τον Πολιχνίτο,
  • τα θερμά λουτρά της περιοχής,
  • τα τοπικά πανηγύρια και τη μουσική παράδοση,

μπορεί να δημιουργήσει ολοκληρωμένες πολιτιστικές διαδρομές και όχι απλώς «διακοπές θάλασσας».

7. Προσέλκυση ψηφιακών νομάδων

Με καλές τηλεπικοινωνίες και κατάλληλα καταλύματα, τα Βατερά μπορούν να φιλοξενήσουν ανθρώπους που εργάζονται εξ αποστάσεως για εβδομάδες ή μήνες, ιδιαίτερα άνοιξη και φθινόπωρο.

8. Προστασία του φυσικού περιβάλλοντος

Η εμπειρία πολλών περιοχών στην Ελλάδα δείχνει ότι η ανεξέλεγκτη ανάπτυξη μπορεί να επιβαρύνει το νερό, τις υποδομές και την ποιότητα ζωής. Η ανάπτυξη των Βατερών θα ήταν προτιμότερο να βασιστεί σε ποιοτικό και βιώσιμο τουρισμό και όχι σε μαζική δόμηση.

Ένα πιθανό όραμα

Τα Βατερά θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε έναν πρότυπο προορισμό ήπιου τουρισμού στο Βόρειο Αιγαίο, συνδυάζοντας παραλία, φύση, γαστρονομία, πολιτισμό και αυθεντική τοπική ζωή. Αυτό πιθανότατα θα δημιουργούσε μεγαλύτερο και πιο σταθερό εισόδημα για την τοπική κοινωνία από ό,τι ένα μοντέλο μαζικού τουρισμού λίγων εβδομάδων τον χρόνο.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Δημοσιεύθηκε στη Ειδήσεις | Σχολιάστε

Από τη Βιβλιοθήκη Βρίσας

Η βιβλιοθήκη ευχαριστεί τον Κώστα Γεραγωτέλλη και τη σύζυγό του Γαβριέλα Σπέρκου- Γεραγωτέλλη για την προσφορά τους αρκετών βιβλίων, συγκεκριμένα σχολικών βοηθημάτων του Γυμνασίου, κυρίως, κάποιων του Λυκείου ,καθώς επίσης και δύο επιτραπέζιων παιχνιδιών. Σας ευχόμαστε καλή πρόοδο στα παιδιά σας και καλό καλοκαίρι!

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Δημοσιεύθηκε στη Ειδήσεις | Σχολιάστε

Από τον “Μπάλο”

ο Μουσικοχορευτικός  Σύλλογος «Ο Μπάλος», με τη στήριξη του Δήμου Δυτικής Λέσβου, σας προσκαλεί σε μια ξεχωριστή βραδιά αφιερωμένη στα παιδιά, την παράδοση και τη χαρά του χορού!

📅 Κυριακή 28 Ιουνίου 2026
🕗 Ώρα έναρξης: 20:00
📍 Δημοτικό Σχολείο Πολιχνίτου

Παιδικά χορευτικά συγκροτήματα από τη Λέσβο συναντιούνται για πρώτη φορά στον Πολιχνίτο, παρουσιάζοντας χορούς, μουσικές και παραδόσεις από διαφορετικούς τόπους και πολιτισμούς.

Συμμετέχουν:
🔸 Αλβανική Κοινότητα Λέσβου
🔸 Εκπολιτιστικός Σύλλογος Βρίσας «Άγιος Κωνσταντίνος»
🔸 Μουσικοχορευτικός Σύλλογος «Ο Μπάλος»
🔸 Πολιτιστικός Χορευτικός Σύλλογος «Χοροδοιπόροι»

 Η εκδήλωση θα πλαισιωθεί από ζωντανή παραδοσιακή μουσική, ενώ μετά το τέλος των παρουσιάσεων θα ακολουθήσει παραδοσιακό γλέντι για όλους, με χορό, κέφι και όμορφες στιγμές παρέας.

 Μια γιορτή που αναδεικνύει τη δύναμη της παράδοσης να ενώνει παιδιά, οικογένειες και πολιτισμούς, μετατρέποντας τη διαφορετικότητα σε γέφυρα επικοινωνίας και φιλίας.

Σας περιμένουμε να χειροκροτήσουμε τα παιδιά μας και να γίνουμε όλοι μια μεγάλη χορευτική παρέα!

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Δημοσιεύθηκε στη Ειδήσεις | Σχολιάστε

Από τον Πολιτιστικό Σύλλογο του χωριού

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Βρίσας “Άγιος Κωνσταντίνος” ευχαριστεί θερμά το σούπερ μάρκετ “Πετρέλλης” για την προσφορά όλων των πλούσιων κερασμάτων στην χτεσινή εκδήλωση αναβίωσης των εθίμων για τα Κάψαλα και τον Κλήδονα που πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία στην Πλατεία του Αγίου Κωνσταντίνου.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Δημοσιεύθηκε στη Ειδήσεις | Σχολιάστε

” Όταν μαλώνουν τα βουβάλια την πληρώνουν τα βατράχια”

Δημοσίευμα στο “Ν” (που μπορείτε να δείτε εδώ) αναφέρει (συνοπτικά) τα παρακάτω

Από τη Δυτική Λέσβο στη Μυτιλήνη τα πέντε γηπεδάκια της Περιφέρειας

Ο Κώστας Μουτζούρης αποδίδει την αλλαγή σχεδιασμού της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου σε αδυναμία συνεννόησης με τον Δήμο Δυτικής Λέσβου

Η προφανής ασυνεννοησία μεταξύ του Περιφερειάρχη και του Δημάρχου (χωρίς εμείς να γνωρίζουμε τα αίτια και την ευθύνη γι αυτό) είναι φανερό ότι δεν είναι καλό για τον τόπο μας.

Θεωρούμε ότι οι Δημότες έχουν να κερδίσουν μόνο με την εύρυθμη συνεργασία όλων των βαθμίδων εξουσιών. Ακόμα δε περισσότερο αν υπάρχει ένα μίνιμουμ συνεννόησης και μεταξύ εξουσίας και αντιπολίτευσης.

Και με την ευκαιρία θεωρούμε ότι και σε τοπικό επίπεδο θα πρέπει το τοπικό συμβούλιο να συνεργάζεται με όλους τους δημοτικούς συμβούλους της Δημοτικής Ενότητας μας. Για το καλό του χωριού μας.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
Δημοσιεύθηκε στη Ειδήσεις | Σχολιάστε

Μικρές βελτιώσεις

Μικρές βελτιώσεις γίνονται στα καταστήματα των Βατερών, που σίγουρα επηρεάζουν την λειτουργίας τους. Για παράδειγμα:

Είδαμε τις νέες πινακίδες με το μενού στο Πλατανάκι. Δίγλωσσες απ’ τη μια και την άλλη πλευρά τους (ελληνικά και αγγλικά) και πολύ πιο καλαίσθητες από τις προηγούμενες. Αλλά και (για να καλαμπουρίσουμε λίγο) πιο αληθινές. Στην παλιά πινακίδα αναφέρονταν η “κουζίνα του Πατρινού” και όλοι περίμεναν να αντικρίσουν τον Πατρινό με ποδιά μαγείρου και σκούφο σέφ! και αντ’ αυτού τον έβλεπαν συνήθως με …καλαμίτσα!

    Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
    Δημοσιεύθηκε στη Ειδήσεις | Σχολιάστε

    Τιμούμε τους νεκρούς μας

    Η αυριανή γιορτή του Αγίου Ιωάννη του Πρόδρομου (το γενέθλιον του) συνοδεύεται σε πολλά μέρη από την αναβίωση των εθίμων των “Κάψαλων” και του Κλήδονα.

    Τα παλιότερα χρόνια στο χωριό μας και στη συνέχεια στα Βατερά τα έθιμα αυτά αναβίωναν στις γειτονιές. Τα Κάψαλα στις 23 του μήνα (παραμονή της γιορτής) και ο Κλήδονας στις 24 του μήνα.

    Τα τελευταία χρόνια τα έθιμα αυτά αναβιώνει “πακέτο” ο Πολιτιστικός Σύλλογος την παραμονή της Γιορτής.

    Στο χωριό μας όμως η μέρα αυτή είναι αφιερωμένη και στους νεκρούς μας, δεδομένου ότι το εκκλησάκι του νεκροταφείου είναι αφιερωμένο στον εορτάζοντα άγιο Ιωάννη. Έτσι όσοι έχουν νεκρούς σε τάφους φροντίζουν τη μέρα αυτή τα μνήματα να λάμπουν από καθαριότητα και λουλουδένιο στολισμό.

    Τρισάγια ψάλλονται σε κάθε τάφο χωριστά και στο οστεοφυλάκιο συνολικά.

    Η μέρα αυτή, αν μη τι άλλο, είναι μια ευκαιρία και αφορμή να θυμηθούμε τους ανθρώπους μας που έχουν φύγει.

    Ας είναι όλοι αναπαυμένοι!

    Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
    Δημοσιεύθηκε στη Ειδήσεις | Σχολιάστε

    Δεν φαίνεται φως στον ορίζοντα …

    για το φράγμα της Λαγκάδας

    Δημοσίευμα του emprosnet.gr σχετικά με το φράγμα των Βασιλικών, που κίνησε το ενδιαφέρον της Περιφερειακής αρχής τις τελευταίες μέρες, αναφέρεται και στις χρηματοδοτικές δυνατότητες των τελευταίων χρόνων που δεν αξιοποιήθηκαν για έργα άρδευσης στο νησί μας.

    Καμιά κουβέντα για το φράγμα της Λαγκάδας (ή αλλιώς του Πολιχνίτου, όπως για λόγους σκοπιμότητας κάποιοι το αναφέρουν).

    Δυστυχώς επιβεβαιώνεται για μια ακόμα φορά ότι δεν έχουμε ανθρώπους εκεί που λαμβάνονται οι αποφάσεις για να προωθήσουν έργα στην πολύπαθη περιοχή μας. Αρμενίζουμε κι εμείς στραβά, τα βράχια μπροστά μας!

    Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
    Δημοσιεύθηκε στη Ειδήσεις | Σχολιάστε

    Από τον Πολιτιστικό Σύλλογο του χωριού

    Ο Σύλλογος μας ενημερώνει ότι τα έθιμα για τα Καψαλα και τον κλήδονα θα αναβιώσουν αύριο Τρίτη στον Άγιο Κωνσταντίνο στις 20.30 από τον Συλλογο.

    Επίσης ο Σύλλογος ευχαριστεί τον Λοσκαλτσο Μικελε για την προσφορά υλικών στον Άγιο Νικόλαο

    Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
    Δημοσιεύθηκε στη Ειδήσεις | Σχολιάστε

    Χρειάζονται βοήθεια

    Φέτος εκτεταμένες περιοχές της παραλίας των Βατερών, εκεί που αρχίζει η θάλασσα ή λίγο πιο μέσα, έχουν γλιστερές “πλάκες” με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται η πρόσβαση σ’ αυτήν.

    Προχτές δυο χωριανοί μας με μικρά κινητικά προβλήματα τόνιζαν το πόσο δύσκολο είναι να μπουν στη θάλασσα και πόσο επικίνδυνο είναι να τραυματιστούν σοβαρά. Και αναπόλησαν την ευκολία που πρόσφερε σ’ αυτές τις περιπτώσεις το seatrack.

    Πριν ένα περίπου χρόνο τα εξαρτήματα του seatrack, που είχαν αφεθεί στην εγκαταλειμμένη ΑΡΕΝΑ, για να συναρμολογηθούν την επομένη, εκλάπησαν από “βανδάλους”, όπως τους χαρακτήρισε ο Δήμος. Τότε δόθηκε η υπόσχεση ότι θα αντικατασταθούν τα κλεμμένα και θα τοποθετηθεί ξανά το σύστημα.

    Κατά τη διάρκεια του περσινού καλοκαιριού αυτό δεν έγινε. Άραγε θα το δούμε φέτος ή θα είναι μια ακόμα υπόσχεση ..ανεκπλήρωτη.

    Ευελπιστούμε όλοι -και ιδιαίτερα όσοι το χρειάζονται- να το δούμε σύντομα.

    Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
    Δημοσιεύθηκε στη Ειδήσεις | Σχολιάστε